ИНТЕГРИРАНА СТАТИСТИКА НА СОЦИАЛНАТА ЗАЩИТА (ESSPROS) - Приходи и разходи за социална защита| Контакт |
|---|
| Организация | Национален статистически институт |
|---|
| Отдел | „Статистика на условията на живот“ |
|---|
| Лице за контакт | Георги Марков |
|---|
| Длъжност | Главен експерт |
|---|
| Адрес | ул.“П. Волов“ № 2, София 1038 |
|---|
| Електронна поща | GMarkov@nsi.bg |
|---|
| Телефон | +359 2 9857 252 |
|---|
| Факс | |
|---|
| Актуализиране на метаданните |
|---|
| Дата на потвърждаване | 24 септември 2024 г. |
|---|
| Дата на публикуване | 24 септември 2024 г. |
|---|
| Дата на последно актуализиране | 24 септември 2024 г. |
|---|
| Статистическо представяне |
|---|
| Описание на данните | Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) е специфичен инструмент за статистическо наблюдение на социалните плащания за целите на социалната защита и тяхното финансиране в страните членки на Европейския съюз. Системата за социална защита се състои от три модула - основен, за бенефициентите на пенсии и за нетните социални обезщетения. В основния модул се формират годишни данни за приходите и разходите по схеми на социална защита и за изплатените обезщетения и помощи по функции „Болест/Здравна грижа“, „Инвалидност“, „Навършена възраст“, „Семейство/Деца“, „Наследници“, „Безработица“, „Жилищни нужди“ и „Социално изключване“. |
|---|
| Използвани класификации | · Класификация на приходите на схемите за социална защита по тип; · Класификация на институционалните сектори, от които произлизат приходите на схемите за социална защита; · Класификация на разходите на схемите за социална защита по тип; · Класификация на функциите за социална защита; · Класификация на обезщетенията и помощите по функции. |
|---|
| Обхват | Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита включва следните схеми за социална защита в Република България: - Фонд „Пенсии“;
- Фонд „Пенсии несвързани с трудова дейност“;
- Фонд „Трудова злополука и професионално заболяване“;
- Фонд „Общо заболяване и майчинство“;
- Фонд „Безработица“;
- Учителски пенсионен фонд;
- Професионални пенсионни фондове;
- Универсални пенсионни фондове;
- Национална здравно-осигурителна каса;
- Допълнително здравно осигуряване;
- Здравни грижи пряко финансирани от държавата;
- Подпомагане на семейства с деца и закрила на детето;
- Социално подпомагане;
- Социална интеграция на хората с увреждания;
- Активни мерки за заетост;
- Социални стипендии;
- Социални услуги извършвани от общините;
- Социални помощи и обезщетения, изплащани от работодателя.
|
|---|
| Понятия и дефиниции | Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) е инструмент за статистическо наблюдение, който позволява международно сравнение на административните национални данни за социална защита в държавите-членки на ЕС. Конвенционалното определение, използвано за обхвата на определението за социална защита, е следното: „Социалната защита обхваща всички интервенции от публични или частни органи и организации, предназначени да облекчат домакинствата и лицата от тежестта на определен набор от рискове или нужди, при условие че не е налице нито едновременно реципрочно, нито индивидуално споразумение. Списъкът на рисковете или нуждите, които могат да доведат до необходимост от социална закрила са както следва: болест/здравна грижа, увреждане, старост, наследници, семейство/деца, безработица, жилищни нужди и социално изключване, некласифицирани другаде“. Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита е замислена като обща рамка, позволяваща цялостно и съгласувано описание на социалната защита: - покривайки социалните плащания към домакинствата и тяхното финансиране; - спомагайки за международна сравнимост; - хармонизиране с други статистики в основните им концепции и дефиниции. Системата за интегрирана статистика на социалната защита се състои от основен и допълнителни модули. Основният модул включва: - Количествени данни: годишни данни за приходите, разходите и изплатените обезщетения за социална защита по схеми/групи схеми и общо за схемите и по функции; дават възможност за анализиране и сравняване на финансовите потоци за социална защита. - Качествена информация: метаданни по схеми за социална защита и описание на обезщетенията по функции. Модулите съдържат допълнителна статистическа информация за конкретни аспекти на социалната защита: През 2008 г. е въведен модул за Бенефициенти на пенсии. Съгласно Регламент 458/2007 на Европейския парламент и на Съвета (Приложение II), бенефициентите на пенсии се определят като получатели на едно или повече периодичните парични обезщетения по схема за социална защита, които са включени в седем категории пенсии (пенсия за инвалидност; обезщетение за ранно пенсиониране поради намалена работоспособност; пенсия за осигурителен стаж и възраст; ранна пенсия за осигурителен стаж и възраст; частична пенсия; наследствена пенсия; обезщетение за ранно пенсиониране по трудови причини). Целта на модула за бенефициентите на пенсии е да изчисли общия брой на бенефициентите в рамките на: • всяка от горепосочените седем категории пенсии; • всяка от четирите функции, групиращи тези категории (инвалидност, навършена възраст (старост), наследници и безработица); • и, на общо ниво, за агрегирането на четирите функции. |
|---|
| Статистическа единица | Схема за социална защита. |
|---|
| Статистическа съвкупност | Европейската система за социална защита събира и представя информация за всички помощи и тяхното финансиране, като разходи и приходи на единиците, които са отговорни за предоставянето на социална защита. |
|---|
| Географски обхват (територия) | За територията Република България. |
|---|
| Времеви обхват | 2005 - 2022 година |
|---|
| Базисен период | Не се прилага. |
|---|
| Мерна единица |
|---|
Млн. лева |
| Отчетен период |
|---|
Година |
| Нормативна база |
|---|
| Нормативни документи и други споразумения | · Регламент 458/2007 на Европейския парламент и Съвета от 25 април 2007 относно Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита; · Регламент 1322/2007 на Европейската комисия за формата за предаване на данните, изпращане на резултатите и критериите за оценка на качеството на Основния модул и модула за бенефициентите на пенсии от 12/11/2007 година; · Регламент 10/2008 на Европейската комисия за дефинициите, подробните класификации и обновяване на правилата за разпространение на данните от основния модул и модула за бенефициентите на пенсии от 08/01/2008 година; · Регламент 110/2011 на Европейската комисия за подходящите форми за предаване на данни, резултатите, които следва да се предават, и критериите за измерване на качеството по отношение на ESSPROS модула за нетните обезщетения за социална закрила; · Регламент 263/2011 на Европейската комисия по отношение на пристъпването към цялостно събиране на данните за ESSPROS модула за нетните обезщетения за социална закрила; · Закон за статистиката. |
|---|
| Споделяне на данни | |
|---|
| Конфиденциалност |
|---|
| Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
|---|
| Конфиденциалност - защита на данните | Не се прилага. |
|---|
| Политика по разпространение |
|---|
| Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
|---|
| Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
|---|
| Достъп на потребителите | Данните за европейската система за интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) са публикувани на интернет сайта на НСИ в раздел Социални дейности, в съгласие със Закона за статистиката (глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и предоставяйки данните по обективен, професионален и прозрачен начин, третирайки всички потребители равностойно. |
|---|
| Честота на разпространение |
|---|
Годишно |
| Достъпност и яснота |
|---|
| Прессъобщения | Приходи и разходи за социална защита |
|---|
| Публикации | Не се прилага. |
|---|
| Онлайн база данни | Подробни данни за социална защита са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Социални дейности: http://www.nsi.bg/bg/node/4061 и информационна система „Инфостат“. |
|---|
| Достъп до микроданни | Не се прилага. |
|---|
| Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
|---|
| Методологични документи | · Ръководство по ESSPROS 1996 (издадена от Евростат) - за периода 1999-2005 година; · Ръководство по Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита, публикувана през 2008 г. (Евростат) - за периода след 2005 година; · Ръководство по Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита, публикувана през 2016 г. (Евростат); · Ръководство по Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита, публикувана през 2019 г. (Евростат); · Ръководство по Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита, публикувана през 2022 г. (Евростат). |
|---|
| Документация за качеството | Качествена информация по схеми и видове помощи. |
|---|
| Управление на качеството |
|---|
| Осигуряване на качеството | Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита е годишно изследване, което се провежда в рамките на Регламент №458/2007 на ЕП и Съвета за Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита, на Регламент №1322/2007 на Европейската комисия по отношение на използваните формати за предаване на данните, резултатите и критериите за измерване на качеството и Регламент №10/2008 на Европейската комисия по отношение на дефинициите, подробните класификации и правилата за разпространение. |
|---|
| Оценка на качеството | Данните са съпроводени с качествена информация за всяка схема за социална защита както и подробно описание на отделните видове предоставяни помощи. Всяка година се изготвя доклад за качеството. |
|---|
| Приложимост |
|---|
| Потребности на потребителите | Основните потребители на данни от ESSPROS са: - Институционални потребители като други дейности на Комисията, други европейски институции, национални административни органи (предимно тези, отговарящи за мониторинга на социалната защита) или други международни организации;
- Евростат, министерства и държавни агенции;
- Изследователски организации и институции;
- Крайни потребители – вкл. пресата – интересуващи се от приходите и разходите за социална защита в ЕС.
|
|---|
| Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано изследване за удовлетвореността на потребителите. |
|---|
| Пълнота | ESSPROS обхваща всички интервенции от обществени или частни органи и организации, насочени към облекчаване на домакинствата или лицата от тежестта на определени рискове или нужди, при условие, че не се включват нито едновременни реципрочни, нито индивидуални мерки. |
|---|
| Точност и надеждност |
|---|
| Обща точност | Тъй като данните, използвани за ESSPROS се основават на множество административни източници, стандартните показатели за измерване на точността не са директно приложими. Следователно, точността е оценена чрез отчитане на неизвадкови грешки в източниците на данни. |
|---|
| Извадкови грешки | ESSPROS не е извадково изследване. |
|---|
| Неизвадкови грешки | Ограничения в обхвата и проблеми при измерването, оценка на използвания метод за оценка и ревизии. |
|---|
| Навременност и точност на представяне |
|---|
| Навременност | Според графика за предоставяне на данните от ESSPROS, определен от Регламент 458/2007, данните се предоставят с разлика от 18 месеца. |
|---|
| Точност на представяне | Целевата дата за предоставяне на данните от основния модул на ESSPROS се определя от Европейския парламент и Регламент (ЕО) № 458/2007 на Съвета (приложение 1, точки 1.3 и 2.3), според който количествените данни на ниво всички схеми , както и качествената информация за година N трябва да се разпространят от Евростат не по-късно от 31 октомври на година N+2. |
|---|
| Съгласуваност и сравнимост |
|---|
| Географска сравнимост | Схемите за социална защита се различават значително в отделните страни. Има големи различия в броя и относителното значение на тези схеми. В някои страни броят на схемите за социална защита е много голям, а в други, обикновено тези с малък брой бенефициенти, схемите са само частично покрити от източниците на данни. |
|---|
| Сравнимост във времето | Има малко промени по отношение на схемите, източниците на данни, навременността и обхвата на данните в различните страни, което означава, че данните от различните години са сравними. |
|---|
| Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
|---|
| Вътрешна съгласуваност | Доколкото е възможно трябва да съществува съгласуваност между количествените данни и качествената информация. Когато помощите са класифицирани в определена схема, тяхното описание трябва да бъде налично в качествената информация и обратно, освен в случаите, когато схема, описана в качествената информация все още не е влязла в сила (т.е. не са предоставени помощи през съответната година) или е изтекла (т.е. схемата е разделена на две отделни схеми, обединена е с друга схема или е окончателно премахната). Съгласуваност трябва да се осигури доколкото е възможно и между основния модул и модула за бенефициентите на пенсии. Ако има помощи, класифицирани в определен пенсионен елемент за една схема, броят на бенефициентите трябва да бъде намерен в съответния елемент на модула за бенефициентите на пенсии и обратно. |
|---|
| Разходи и натовареност |
|---|
Данните се събират от административни източници. |
| Ревизия на данните |
|---|
| Ревизия на данните - политика | Не се прилага. |
|---|
| Ревизия на данните - практика | Възможна е ревизия на данните по различни причини – например смяна на използваните източници на данни, смяна на използваните методи за оценка на данните, поради корекции в използваните понятия и други. |
|---|
| Статистическа обработка |
|---|
| Източници на данни | Източниците на данни за системата за социална защита са следните административни регистри и информационни системи: - Регистър „Пенсии“;
- Персонален регистър на НОИ;
- Подробният годишен отчет за разходите за пенсии, краткосрочните разходи и приходите от осигуровки на ДОО;
- Подробният годишен отчет за приходите и разходите на НЗОК;
- Агрегиран отчет за приходите на здравно-осигурителните компании;
- Справки за изплатените обезщетения и получените премии от здравно-осигурителните компании по вид на услугата;
- Подробният годишен отчет за приходите и разходите на Министерство на здравеопазването;
- База данни за изпълнението на консолидираната фискална програма на Министерство на финансите;
- Информационната система на Агенцията за социално подпомагане;
- Подробният годишен отчет за приходите и разходите на Агенцията за интеграция на хората с увреждания;
- Информационната система на Агенцията по заетостта;
- Информационната система на Министерство на образованието и науката.
Освен това се използват следните данни от статистически наблюдения: - Данни за изплатените обезщетения в обхвата на ESSPROS от справката за заетите, изплатените заплати и други разходи за труд;
- Данни за приходите, разходите и изплатените обезщетения на универсалните и професионалните пенсионни фондове от годишното изследване на пенсионно-осигурителните дружества.
|
|---|
| Честота на събиране на данни | Годишно |
|---|
| Събиране на данни | · Файлове с данни от административни регистри и информационни системи; · Електронен формуляр за някои схеми за социална защита; · Данни от статистически изследвания в електронен вид. |
|---|
| Валидиране на данни | Някои от схемите трябва да са балансирани, т.е. общите разходи да са равни на общите приходи. |
|---|
| Обработка на данни | Не се прилага. |
|---|
| Изглаждане | Не се прилага. |
|---|
| Коментар |
|---|